پیشنهاد سردبیر

رییس هیات مدیره خانه سینما با بیان اینکه «دوست ندارد در روز سینما حرف‌های هولناک بزند» گفت: طوفانی بیرحمانه‌ از تغییرات تکنولوژیک در راه است و اگر خودمان در صنف فکر چاره نکنیم، به زودی از عقب می‌افتیم و بیکاران سینما بیشتر می‌شوند.

عسگرپور: نمی‌خواهم حرفهای هولناک بزنم اما...

عصر چهارشنبه ۲۱ شهریورماه مراسمی در خانه سینما برگزار شد و در آن نسبت به برخی مسائل جدی در سینما هشدار داده شد.

در ابتدای این مراسم محمدمهدی عسگرپور، رییس هیات مدیره خانه سینما با تبریک روز سینما گفت: البته عده‌ای می‌گویند «روز سینما» و عده‌ای دیگر هم روز ملی سینما، در حالی که برخی در دوره‌ای این اسم را از تقویم برداشتند و دلایلی هم داشتند. امروز دیدم سایت آقای شمقدری روز سینما را تبریک گفته، آن هم درست در روزی که قبلاً در دوره‌ آنها روز سینما را از تقویم حذف کرده بودند. این‌ها را فقط گفتم که بگویم؛ در نهایت آنچه باقی می‌ماند قدرت سینما است. 

وی افزود: قصه پرغصه سینما را در این سال‌ها خیلی‌ها از زوایای مختلف بازتاب داده‌اند و در این دو سال، فضای اجتماعی به گونه‌ای عمل کرد که سینما به عنوان یکی از مظاهر پیشرونده نقش جدی در آن داشت و آسیب‌هایی را هم متوجه شد. اما درباره اینها و نیز مشکلات سانسور و ممیزی بارها صحبت شده و من می‌خواهم از مسئله‌ای دیگر صحبت کنم. ما با طوفان تغییرات تکنولوژی روبرو هستیم که به شکل بیرحمانه‌ای در پیش است و به همین دلیل برخی همکاران ما تقریبا بدون شغل شده‌اند. در هر تغییر تکنولوژیک ما دچار تب و لرز می‌شدیم ولی اتفاقها و مسائلی باعث می‌شد که آنقدر آسیب طولانی و جدی وارد نشود. الان بخش زیادی از محتوای صوت و تصویری که ایرانی‌ها استفاده می‌کنند در پلتفرم‌هاست و بیشتر آن هم متعلق به خارجی‌هاست‌. شاید بخش زیادی از همکاران ما به زودی شغل خود را از دست بدهند ولی ما همچنان در فضای دادن فیلمنامه و خواندن آن هستیم که گاهی این مراحل چندش آور می‌شود. شاید تنها پیشرفت ما این بوده که به جای پنج نسخه فیلمنامه، آن را بارگذاری می‌کنیم.

وی افزود: مسئله محتوا در بخش تولید و انتشار به سرعت در حال از دست رفتن است و چون تکلیف حاکمیت مشخص است و رفتار سینوسی دارد که دعا میکنیم روزهای بهتری داشته باشیم، فعلا باید به همین اکتفا کنیم که «کس نخارد پشت من» و خودمان در صنف به فکر باشیم. 

عسگرپور ادامه‌ داد: در روزی که باید تبریک گفت، حرفهای هولناک نباید زد ولی در مجامع بین‌المللی گاهی حرفهایی مطرح می‌شود که به‌نظر می‌آید مریخی است. امیدوارم خیلی از این مسیر عقب نیفتیم.

پس از صحبت‌های رییس هیات مدیره خانه سینما، مازیار فکری ارشاد که اجرای مراسم با برعهده داشت، گفت: امیدوارم با توجه به مشکلاتی که برای برخی سینماگران رخ داده، فعالیت در سینما برای همه فعالان این حوزه مجاز باشد.

سپس علی دهکردی با اشاره به محدودیت‌های کرونا و اعتراض‌های اجتماعی که در چند سال قبل مانع از برگزاری جشن خانه سینما شدند، گفت: امسال در آخرین لحظات به برنامه‌هایی رسیدیم و به نظرم برگزار شدن همین‌ها هم از برگزار نشدن آن بهتر است.

او در ادامه صحبت‌های عسگرپور گفت: امیدوارم سینمای ایران که در هر سال مهمترین جوایز جشنواره‌های بزرگ را گرفته دوباره به حال خوب خود برگردد و فیلمسازان دارای تفکر و اندیشه‌های متعالی برگردند. امیدوارم بستر و شرایط سیاسی برای عرض اندام دوباره سینمای ایران در دنیا فراهم شود. امیدوارم درصد بیکاری کاهش پیدا کند چون متاسفانه سینما شرایط بیکاری وحشتناکی را تحمل می‌کند و نمیشود فریب فروش چند فیلم را خورد. امیدوارم دلخورهای کوچک میان سینماگران برطرف شود. امیدوارم فیلمسازان با آزادی بیان بتوانند فیلمهای خود را بسازند. 

وی با اشاره به ادای احترام سینماگران به درگذشتگان این حوزه با حضور در قطعه هنرمندان (که امروز 21 شهریور ماه انجام شد) گفت: خبر درگذشت خانم پری صابری که حق بزرگی بر تئاتر و ادبیات نمایشی ایران داشت، باعث تأسف شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.